Język jest podstawowym elementem komunikacji. Jego nieodłącznym składnikiem są słowa, które umożliwiają tworzenie czytelnych treści oraz komunikatów. Podstawą jest zrozumienie odbiorcy. Te same zasady mają swoje zastosowanie w świecie wirtualnym, zwłaszcza pod kątem wyszukiwania materiałów w sieci. Jednak jak dotrzeć do odbiorcy, kiedy ma on setki tysięcy możliwości wyboru? Odpowiedź stanowi pozycjonowanie stron internetowych.
Czym są słowa kluczowe (keywords)?
Warto zacząć od tego, jak działa wyszukiwarka. Najprościej rzecz ujmując, sytuacja wygląda następująco: wpisujemy zapytanie do przeglądarki, a w efekcie otrzymujemy listę wyników wyszukiwania, z których te najciekawsze znajdują się u góry rankingu. Owa lista jest stworzona przez algorytmy wyszukiwarek właśnie za pomocą dopasowania wpisanych przez użytkownika słów kluczowych, które znajdują się w naszych materiałach na stronie. Słowa kluczowe są więc intencjami, które my – jako właściciele stron – musimy umieć określić.
Rodzaje fraz kluczowych
- ogólne słowa kluczowe (zwykle jeden bądź dwa wyrazy wykorzystywane przez odbiorców, którzy jeszcze nie mają sprecyzowanych intencji),
- słowa long tail (więcej niż dwa wyrazy, które świadczą o ustalonych preferencjach i potrzebach użytkowników),
- słowa brandowe (związane z konkretną stroną, jej nazwą bądź domeną).
Jak szukać słów kluczowych?
Aby pozycjonowanie mogło być efektywne, musimy myśleć jak odbiorca, dla którego tworzymy materiały na stronie. Ustalając grupę docelową, spróbuj określić takie elementy jak płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania oraz potrzeby. To doprowadza nas do sytuacji, w której możemy określić motywację (search intent).
Rodzaje zamiarów
Z sieci korzysta około 5 miliardów użytkowników. Można by więc powiedzieć, ile osób, tyle opinii. Jednak w kontekście pozycjonowania bierze się pod uwagę mikromementy, czyli frazy wpisywane do wyszukiwarki pod wpływem impulsu. Można więc wyróżnić:
- zapytania informacyjne,
- zapytania nawigacyjne,
- zapytania komercyjne,
- zapytania transakcyjne.
Pozycjonowanie stron – wskazówki
Poszukiwanie słów kluczowych spełniających potrzeby odbiorców, a jednocześnie oddających charakter naszej działalności nie jest prostym zadaniem. Możesz sobie pomóc i sięgnąć po możliwości współpracy z agencją SEO, która pozwoli Ci uniknąć potencjalnych błędów i zaoszczędzić czas. Jeśli jednak wolisz zajmować się tym samodzielnie, oto kilka wskazówek.
- Przeanalizuj działania konkurencji – pod kątem lokalnym, krajowym i światowym w zależności od potrzeby.
- Stwórz content plan i kalendarium publikacji.
- Wykorzystaj potencjał rich snippets i direct answer.
- Utwórz bank słów.
- Monitoruj wybrane frazy za pomocą dostępnych narzędzi.
Match!
Słowa kluczowe to podstawa SEO. Można je odnaleźć w każdym miejscu na stronie – od adresu URL, przez meta tagi, po treść. Zadbaj więc o jak najlepsze dopasowanie.